07138220956 - 021382209563
حـتــی ایام تعطیل - 8 صبح الی 20
جوش فعال چیست؟ روش های درمان - لیمونا

جوش فعال چیست؟ فرق آکنه با جوش چیست؟ روش های درمان

جوش فعال چیست؟جوش فعال که با عنوان آکنه یا جوش ولگاریس نیز خوانده می ‌شود در هر نژاد و سنی به چشم می‌ خورد و شامل یک نوع بیماری التهابی پوستی است. البته آکنه فعال بیشتر در سنین جوانی و جوانی افراد را درگیر می کند و شیوع این معضل پوستی اغلب با دوران بلوغ همزمان است. افزایش میزان ترشح هورمون تستوسترون یکی از مهمترین عوامل بروز آکنه فعال به شمار می رود. هورمون تستوسترون به دلیل پیشگیری از خشکی پوست ترشح می شود. اما زمانی که میزان ترشح این هورمون بیشتر از حد نرمال شود زمینه را برای بروز انواع جوش مخصوصاً آکنه فعال فراهم می‌ کند. روش های درمان مباحثی هستند که قرار است در این مطلب مورد بررسی قرار بگیرند. ما با توجه به اینکه در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی فعالیت میکنیم با این سوال که جوش فعال چیست به کرات برخوردیم و بر این شدیم که مطلبی کامل در این مورد برای کاربران گرامی آماده کنیم. کسانی که می ‌خواهند در رابطه با جوش فعال و روش های درمان آن اطلاعات بیشتری را به دست بیاورند می توانند از اطلاعاتی که در این مطلب ارائه می‌ شود نیز استفاده ببرند.

آکنه یا جوش فعال چیست؟

آکنه فعال یا آکنه ولگاریس یک نوع معضل پوستی است که در هر سن و سالی ممکن است افراد را درگیر کند. اما به طور کلی اکثر افراد همزمان با دوران بلوغ درگیری با آکنه فعال را نیز تجربه می ‌کنند. همچنین شایع ترین سن درگیری با این نوع جوش ۱۱ تا ۳۰ سالگی است. مهمترین عاملی که منجر به ایجاد آکنه فعال می شود، ترشح بالای هورمون تستوسترون است.

آکنه فعال نیز هماند هر نوع بیماری پوستی دیگری باید به موقع درمان شود. عدم توجه به درمان شرایطی را فراهم می آورد که این جوش ها علاوه بر صورت در دیگر نقاط بدن نظیر روی سینه و پشت گردن نیز ظاهر شود. همچنین عدم درمان به موقع و درست سبب می‌ شود که این جوش ها به پوست آسیب دائمی برسانند. در نتیجه جذابیت چهره را تا حدود زیادی تحت تاثیر قرار دهند. آکنه معمولا شامل چربی و میکروب هایی است که در منافذ باز پوست تجمع می کند و یک سر آن به صورت یک برآمدگی با شکل و نشانه‌ های خاص روی پوست ظاهر می شود. این بیماری دارای انواع مختلفی است که هر کدام از آنها روش درمان مخصوص به خود را  دارد.

انواع جوش فعال - لیمونا

فرق آکنه با جوش چیست؟

آکنه و جوش دو مشکل پوستی هستند که در زمینه پوست و آرایش بسیار متداول است. اما علی‌رغم شباهت‌های ظاهری، آکنه و جوش اختلافات مهمی دارند. آکنه معمولا یک بیماری پوستی است که با ایجاد التهاب‌های قرمز روی صورت، گردن، کمر و سایر نقاط بدن همراه است. عواملی مانند تولید بیش از حد چربی در پوست، تخلیص نامناسب باکتری ها و ترشح زیاد آن، ترشح بیش از حد آنزیم‌ها و سلول‌های مرده پوستی و هورمون ها عامل اصلی بروز آکنه هستند. به عکس جوش‌ها معمولا از همان قدم اول تولید یک ماده چرب و همراه با پوست مرده می‌باشد و عامل تولید جوش دچار تغییرات در تغییر رنگ و اندازه آن می‌گردد. جوش علاوه بر ظاهر قرمز و تورمی که دارد، غالباً در اندازه کوچکتری نسبت به آکنه نمایان است.

علت به وجود آمدن آکنه + درمان آکنه

آکنه یک بیماری پوستی است که به واسطه فعالیت زیاد غدد چربی در پوست رخ می‌دهد. غدد چربی موجود در پوست، یا غدد چربی سبوم، انواع چربی ها را تولید و ترشح می‌کنند. وقتی این غدد چربی بیش از حد فعال باشند، ممکن است پوست چرب تر شود و باعث انسداد بازوهای غدد چربی شود. این انسداد باعث می‌شود که باکتری‌ها به آن منطقه حمله کنند و التهاب را به دنبال داشته باشند. نتیجه این التهاب‌ها، ظاهر آکنه است. برخی عوامل دیگر نیز می‌توانند باعث بوجود آمدن و تشدید آکنه شوند، مانند تغییرات در هورمون‌ها، عوامل ژنتیک، استفاده از کیسه های گرم و فشاری، استرس و نیز عوامل غذایی ناصحیح مانند مصرف زیاد چربی و شکر. برای درمان آکنه، استفاده از محصولات مناسب پوست و رعایت کردن بهداشت موثر است. همچنین، بهتر است رژیم غذایی سالمی داشته باشیم و از استفاده از محصولات پوشاننده چرب و غیر مناسب پوست خود خودداری کنیم.

۵ علت به وجود آمدن جوش فعال

  1. استرس و اضطراب
    استرس و اضطراب از دلایلی میباشد که افراد در این بازه زمانی دچار جوش فعال می شوند که باید حتما این استرس و اضطراب کنترل شود
  2. تحرکات هورمونی
    تحرکات هورمونی و همچنین دوران قاعدگی هم از جمله دلایلی میباشد که باعث جوش فعال می شود
  3. تغذیه چرب و فست فود
    استفاده از غذاهای چرب و همچنین فست فود میتواند باعث به وجود آمدن جوش فعال گردد.
  4. استفاده از لوازم آرایشی بی کیفیت و البته خیلی چرب
    استفاده از لوازم آرایشی خیلی چرب و همچنین بی هویت یکی از دلایلی میباشد که میتواند باعث جوش فعال شود
  5. عدم رعایت نظافت فردی
    عدم رعایت نظافت فردی مانند نشستن روبالشی و ملافه ها یا ناخواسته مالیدن گوشی موبایل روی صورت و همچنین استفاده از براش های آرایشی آلوده

عکس جوش فعال

انواع جوش صورت

جوش سر سیاه جوش ندول جوش پاپول
جوش سر سفید جوش پاسچول جوش کیست
معرفی انواع جوش صورت

همانطور که در مطلب قبلی نیز به این نکته اشاره شد آکنه فعال دارای انواع و اقسام مختلفی است که هر کدام از آنها روش درمان مناسب به خود را دارد. برخی از مهمترین انواع آکنه فعال شامل موارد زیر است.

جوش سر سیاه بزرگ و دردناک

جوش های سر سیاه بزرگ و دردناک که با عنوان کومدون باز نیز خوانده می شوند یکی از انواع رایج اکنه فعال به شمار می روند. این نوع جوش ها بر خلاف جوش های سر سیاه معمولی بیشتر روی بینی ظاهر می شوند و برجسته هستند. کومدون های باز یا جوش های سرسیاه دردناک نیز همان جوش های سرسیاه معمولی هستند که به علت تعریق شدید، عدم بهداشت صورت و پاک نکردن لوازم آرایشی، چربی زیاد پوست و استرس تبدیل به جوش سر سیاه بزرگ دردناک می شوند.

آکنه کیستیک یا ندول - لیمونا

آکنه کیستیک یا ندول

دیگر انواع آکنه فعال شامل آکنه کیستیک یا جوش ندول است. این نوع آکنه از نوع جوش های شدید به شمار می ‌رود و معمولاً به صورت برآمدگی های قرمز و بزرگ روی پوست ظاهر می شود. این نوع جوش ها چرکی بوده و بسیار دردناک هستند. لازم به ذکر است که جوش‌های کیستیک نیاز به درمان جدی توسط پزشک متخصص دارد و از طریق روش های خانگی قابل درمان نیستند.

دیگر نکته قابل ذکر در رابطه با آکنه کیستیک این است چند ماه یا حتی چند سال روی پوست باقی می ماند و برخلاف دیگر جوش ها به راحتی از بین نمی رود. صورت، گردن، شانه ها، سینه و و حتی پشت بازوها قسمت هایی از بدن هستند که احتمال بروز جوش کیستی روی آنها وجود دارد.

به جرأت می‌ توان گفت که آکنه کیستیک در بین همه انواع جوش زمان برترین پروسه درمان را دارد. کسانی که این نوع جوش ها را به شکل غیر تخصصی و بدون نظارت پزشک متخصص از بین می ‌برند، به صورت دائمی به پوست آسیب می زنند. به عبارت دیگر درمان غیر اصولی آکنه کیستیت منجر به باقی ماندن تیرگی های شدید بر جای جوش می شود.

هرچند که این نوع جوش دردناک و ملتهب، بر سطح پوست ظاهر می شود، اما دامنه آن در قسمت های عمیق پوست نیز قرار دارد. همین عامل سبب شده است که درمان غیر اصولی آنها شدیدا به بافت های پوستی را صدمه بزند.

آکنه پاپول

یکی دیگر از انواع جوش یا آکنه فعال جوش پاپول است. این نوع از آکنه های فعال اغلب به صورت برجستگی های کوچک صورتی رنگ ظاهر می شوند. این نوع ار جوش ها حساس به لمس و متورم هستند و همچنین مرکز قابل مشاهده ای ندارند. این جوش ها برخلاف جوش های دردناک کیستیک روند درمان راحت ‌تری دارند و حتی برخی از افراد با رعایت یکسری نکات بهداشتی و استفاده از برخی درمان های خانگی بدون مراجعه به پزشک می ‌توانند در منزل آنها را درمان کنند.

آکنه یا جوش پاسچول

جوش پاسچول یک بیماری پوستی است که به علت آلودگی با باکتری Staphylococcus aureus رخ می‌دهد. این بیماری معمولاً با تشکیل یک آکنه روی پوست شروع می‌شود که ظاهری ترشح می‌کند و ممکن است به تدریج تبدیل به یک جوش قرمز و دردناک شود. علائم دیگر این بیماری شامل تورم، درد و حساسیت محل ایجاد جوش می‌باشند. جوش پاسچول ممکن است در هر قسمت از بدن ایجاد شود، اما بیشتر در مناطقی که پوست به رطوبت و فشار مستقیم می‌تواند در ارتباط باشد مانند بازوها، پاها و زیر بغل‌ها رخ می‌دهد. درمان جوش پاسشول شامل استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و مراقبت‌های بهداشتی محلی می‌باشد. همچنین، به منظور پیشگیری از انتشار عفونت، باید به دفعات دست‌ها شسته شود و از ابزارها و اشتغالات مشترک در ایجاد جوش پاسشول خوداری کرد.

جوش سر سفید

جوش سر سفید یکی از مشکلات پوستی است که بسیاری از افراد با آن روبرو می‌شوند. این جوش‌ها معمولاً در سر و صورت شکل می‌گیرند و قدمت طولانی وجود دارند. عامل اصلی ایجاد این جوش‌ها، انسداد مجاری چربی است. آلودگی، استفاده نامناسب از محصولات آرایشی و بهداشتی، تغییر ژنتیکی و تغییرات هورمونی نیز می‌توانند عوامل مؤثر در به وجود آمدن جوش سر سفید باشند.

جوش فعال سرد زرد چرکی

یکی دیگر از انواع آکنه فعال جوش فعال سر زرد چرکی است. این نوع جوش ها نسبت به جوش پاپول حساس تر و بزرگتر هستند. همچنین مرکز آنها با چرک های زرد یا سفید پر می شود. جوش فعال سر زد چرکی نباید قبل از بلوغ کامل درمان شود. زیرا این امر باعث تیره شدن و آسیب دائمی پوست می شود. برای درمان بهتر و بدون عارضه جوش سر زرد چرکی، بهترین پیشنهاد مراجعه به پزشک و پیمودن روند درمان زیر نظر او است.

درمان آکنه فعال - لیمونا

درمان جوش فعال چیست؟

یکی از پرتکرارترین سوالاتی که تقریباً برای همه کسانی که با معضل آکنه فعال درگیر هستند، به وجود می آید این است که آیا این بیماری پوستی درمان قطعی دارد؟ طبق اطلاعات ارائه شده در توضیحات قبلی در رابطه با اینکه جوش فعال چیست ؟+ روش های درمان، تعریف جوش فعال ارائه شد. در ادامه نیز در رابطه با درمان جوش فعال صحبت خواهد شد. با توجه به پیشرفت هایی که در حوزه پزشکی و درمان، مخصوصاً در حوزه زیبایی صورت گرفته است در حال حاضر روش‌ های مختلفی برای رفع آکنه یا جوش فعال وجود دارد.

روش درمان بستگی به نوع جوش دارد. همانطور که در مبحث قبل نیز عنوان شد برخی از جوش های فعال روند درمان بسیار سختی دارند. در واقع فقط پزشک است که می ‌تواند با تجویز درمان مناسب جوش های فعال شدید را بدون عارضه درمان کند.

به طور کلی درمان انواع آکنه با استفاده از یک سری روش های خانگی داروها و استفاده از دستگاه های مخصوص امکان پذیر است. به عنوا مثال برای درمان ندول کیستیک از دستگاه خاصی به نام آر اف فرکشنال نیدلینگ اسکارلت استفاده می شود. دستگاه فوق قابلیت بالایی برای درمان آکنه های فعال یا جوش های شدید نظیر آکنه ندول دارد. دیگر روش های قطعی درمان انواع جوش فعال شام ل موارد زیر است.

درمان با روش میکرودرم ابربژن

روش درمانی میکرودرم ابریژن یک روش غیر تهاجمی است که در آن به صورت ملایم پوست لایه برداری می شود. این روش علاوه بر آنکه نتایج درمانی بسیار موثری برای رفع انواع جوش فعال دارد، برای از بین بردن لکه های تیره و قرمز ناشی از جای انواع جوش نیز بسیار مفید است.

معمولاً کسانی که دوره درمان با دستگاه میکرودرم ابریژن را پشت سر می ‌گذارند در نهایت صاحب پوستی یکنواخت و شفاف می شوند. حتی جوش های ندول کیستیک و پاپول با کمک میکرودرم ویژه بدون خونریزی، درد و سوزش قابل درمان هستند.

درمان با استفاده از محصولات پوستی و لایه بردار

یکی دیگر از روش های درمان انواع آکنه فعال استفاده از لایه بردارها و محصولات پوستی است. متخصصان حوزه زیبایی استفاده از کرم و ژل های مراقبتی در هر دوره سنی را توصیه می کنند.

در حال حاضر انواع و اقسام کرم مرطوب کننده لایه بردار و ژل شستشو در بازار وجود دارد که استفاده درست و اصولی از آنها برای از بین بردن انواع جوش و آکنه های فعال می تواند بسیار موثر باشد. البته دریافت درمان بهینه تر در پی استفاده از محصولات مراقبتی پوست اگر زیر نظر پزشک صورت بگیرد مسلما با نتایج بسیار موثری به همراه خواهد بود.

البته ناگفته نماند که کیفیت و اصالت برند محصولات مراقبتی نیز بسیار مهم است.  از این رو کسانی که می خواهند از سلامت و کیفیت محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده خود مطمئن شوند باید لوازم مورد استفاده خود را از فروشگاه های معتبر و قابل اعتماد نظیر فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی لیمونا (LIMOONA) تهیه کنند.

درمان های خانگی

در زمانی که آکنه فعال خفیف باشد و یا از نوع کیستیک یا سر زرد چرکی نباشد با استفاده از یک سری درمان های خانگی نیز از بین می ‌رود. به عنوان مثال ماسک آبلیمو، استفاده از عسل و دیگر موارد مشابه برای درمان انواع جوش و آکنه در منزل موثر هستند.

سوالات متداول

جوش فعال یک نوع بیماری التهابی پوستی است که در هر نژاد و سنی به چشم می خورد

حتما پیشنهاد می‌شود با پزشک در میان بگذارید اما پماد هیدروکورتیزون برای جوش فعال و آکنه می‌تواند مفید باشد.

پیشنهاد می‌شود حتما از پزشک مشورت بگیرید اما روش های خانگی که در مقاله توصیح دادیم مانند ماسک آبلیمو و ماسک عسل و همچنین پماد هیدروکورتیزون می‌تواند تاتیر داشته باشد، همچنین در نظر داشته باشید که یکی از دلایل می‌تواند بلوغ یا موارد هورمونی باشد که باید با پزشک مطرح کنید

نتیجه گیری

با توجه به توضیحات ارائه شده مشخص شد که جوش فعال چیست و روش های درمان نیز به صورت مفصل ارائه شد. جوش فعال مشکلی است که هر فردی در هر سن و سالی ممکن است با آن درگیر شود. اما جوش صورت عارضه ای است که اغلب در سنین جوانی مخصوصاً در سنین ۱۱ الی ۳۰ سالگی بیشتر مشاهده می شود. معمولا درمان مناسب بر اساس نوع جوش صورت می ‌گیرد و در برخی موارد که نوع آکنه فعال بسیار شدید است درمان بون عارضه فقط زیر نظر پزشک معالج امکان پذیر است.

لیمونا

لیمونا

22 نظر در “جوش فعال چیست؟ فرق آکنه با جوش چیست؟ روش های درمان

  1. زیبا0989 گفت:

    عالی بود. شما محصولات را چند روزه به برازجان بوشهر ارسال میکنید؟

    1. limoonaadmin گفت:

      سلامت باشید.
      با واحد فروش در ارتباط باشید تا راهنمایی لازم انجام گردد.

  2. saboona گفت:

    سلام
    صورت من جوش های چرکی به شدت زیادی دارد یکی بهم گفت جوش فعاله ، حالا میخوام ببینم راهکاری دارد؟ ضمنا بنده ۱۷ سال سن دارم
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. limoonaadmin گفت:

      سلام سپاسگزارم ما را همراهی میکنید
      اصولا به دلیل سنی که دارید و در حال تحرکات هورمونی هستید این جوش ها برایتان پیش آمده . درمان های مانند روش میکرودرم ابربژن ، محصولات پوستی و لایه بردار می تواند کمک کننده شما باشد.
      درمان های خانگی هم مانند ماسک آبلیمو و عسل و همچنین سنتی مانند پاک سازی کبد می تواند کمک کننده باشد.
      در نهایت پیشنهاد می شود حتما به پزشک مراجعه نمایید.

  3. بارانا گفت:

    سلام
    فرق جوش فعال با جوش نوجوانی چیه؟
    من الان تو سن نوجوانی هستم جوش های بزرگ زیاد دارم ؟ دکتر هم رفتم گفته باید صبر کنم تا سنم بالاتر بره
    آیا شما راهکاری دارید؟

    1. limoonaadmin گفت:

      سلام و درود
      در صورتی که به پزشک مراجعه کردید همان راهنمایی های پزشک را پیش بگیرید. شما به احتمال زیاد به دلیل شرایط سنی در حال تحرکات هورمونی هستید که باید صبر کنید تا این دوره زمانی بگذرد.

  4. جمشیدی گفت:

    سبام
    آیا راهکاری هم هست برای از بین بردن جوش برای همیشه؟

    1. limoonaadmin گفت:

      سلام و درود
      بستگی به نوع جوش دارد، اما راهکارهایی مانند لیزر و غیره میتواند کمک کننده باشد.

  5. نورا گفت:

    سلام تشکر می‌کنم عالی بود
    برای درمان جوش سرسفید در یک الی دو روز راهکاری دارید؟

    1. limoonaadmin گفت:

      سلام سلامت باشید
      استفاده از بخار ، اسکراب ، لایه بردار ملایم و داروهای درمانی مانند بنزوئیل پراکسید ، رتینوئیدها ، اسید آزلائیک و اسید سالیسیلیک می تواند کمک کننده باشد.

  6. جمشیدی گفت:

    سلام تو ساییتون مشاهده کردم چیزی ندیدم
    در مورد جوش ندول هم توضیحات کاملی بزارید خوبه

    1. limoonaadmin گفت:

      درود بر شما
      بله حتما مطلب کاملی در مورد جوش ندول خواهیم گذاشت

  7. شیما گفت:

    سللم علت جوش زدن در سن ۳۵ سالگی چیه؟

    1. limoonaadmin گفت:

      سلام بستگی به خیلی موارد داره که در مطلب ذکر کردیم

  8. ERTEASH گفت:

    آخ آخ آخ منم چند ماه جوش روی پیشونیم داشتم که خدارو شکر روتین پوستیم عوض کردم درست شد

    1. limoonaadmin گفت:

      مرسی از نظر شما.

  9. mlmk گفت:

    مخصوصا روبالشی و گوشی کثیف خیلی تاثیر داره روی جوش سرسفید زدن

    1. limoonaadmin گفت:

      سلام
      بله دقیقا عدم رعایت بهداشت خیلی تاثیر داره

  10. باران گفت:

    با تشکر
    مطلبی کامل در جواب سوال جوش فعال صورت چیست

    1. لیمونا گفت:

      برقرار باشید

  11. klino گفت:

    واقعا همینه
    من روبالشتیم کثیف بود و مدتی جوش میزدم همین که روبالشتی رو شستم به مرور خوب شدم

    1. لیمونا گفت:

      ممنون از نظردهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

ورود

حساب کاربری ندارید؟

0 مورد سبد خرید